svartvitt


dimma

 
Igår kväll lagade vi hemmagjord pizza med zuccini, mozzarella, basilika, paprika osv. Supermumsigt och lätt att göra. Det var en vacker dimma som bäddade in hela huset på morgonen. Det gör mig trygg på något konstigt vis.

torsdagsmorgon

Det åskade och regnade ordentligt imorse, men det var ganska mysigt när jag hade min älskling sidan om i sängen. Jag har börjat läsa "Den oändliga historien" som jag fick av en snäll man när jag lämnade in hans borttappade nyckelknippa till polisen. Det var sisådär tio år sedan, så det ska bli kul att läsa denna fantastiska saga med vuxna ögon. Såklart kom Seth in genom fönstret och la sig tillrätta i den varma sängen efter att ha jagat i regnet. Han har blivit en helt annan katt på sista tiden. Nu ska jag göra pannkakor á la Jullan. Häftigt att kunna använda hönsens ägg hemifrån. Mer naturligt kan det inte bli.

hos Oscars farmor och farfar

 
Det är nästan som om sommaren är tillbaka idag. Vi åkte in till Lund och åt en god fika hos Oscars farmor och farfar. Lika mysig som alltid! Jag blir så glad av att vara där.

middagstips


Rivna morötter, tonfisk, kesella, majs, gurka, tomar och brie.

Grillad torskrygg med färsk pasta, tomat-och paprikagryta och timjan.

Matvete, grönsaksgryta i tomatsås, basilika, mozzarella och qournfilé.
Matvete, mozzarella, gurka, paprika, basilika och qournfilé.
Stekt lax, kesella och sparris.
Qournfilé, minimorötter, mozarella med basilka, plommontomater och oliver.
Nätmelon, mozzarella, babyspenat, körsbärstomater, gurka.

tvedöra

 
I somras åkte jag och Oscar till Tvedöra flera gånger om. Vi hade med oss vattenmelon, vindruvor, ost och digestivekex som picknick. Där är så lugnt och man får till och med ha med sig hunden. En perfekt badplats när man inte orkar med all trängsel i Lomma.

redfellas



Jag och älskling har fått en ny favoritkedja som heter Redfellas. Det finns på flera olika ställen i Malmö, bland annat Entré och Hansa. Man kan göra sin egen sallad, sandwich, juice eller smoothie eller beställa någon av de färdiga på menyn. Favoriten är en sandwich med babyspenat, mozzarella, soltorkade tomater och pesto och smoothien Mad Mango med ingefära. Ett hett tips om ni är i Malmötrakten!


mjuka tassar och höstdimma

 
Godmorgon söndag. Jag och Oscar körde till affären nu på morgonen och handlade nybakade bullar. Så nu njuter jag av en rågbulle med hemmagjord gul hallonmarmelad och ost med dagens nyheter i bakgrunden. Jag vaknade vid sextiden och tittade ut över fälten. Det såg helt magiskt ut med dimman som kröp längs med marken. Efter en stund kom Seth inhoppande genom fönstret och lade tassarna om min arm som en morgonkram. Idag ska vi passa Chili, familjens vovve som jag tyvärr inte träffar särskilt ofta längre när jag inte bor hemma. Så det blir full rulle med tre busiga hundar här hemma, supermysigt.

kärlek

 
Att få vakna till min andra halva med naturen omkring huset är det vackraste som finns.

kalas

 
Idag har vi firat Oscars mormor som fyllde 85 år. Det var kul att träffa alla i Oscars släkt, bland annat Anja som kom från London. Det bjöds på fruktsallad och till min lycka var där massa mango. Nu ska jag roa mig med The Sims 3 Pets, eftersom att älskling nördar sig med nya Guildwars 2 som öppnade imorse efter sex års väntan.

detaljer





frukostar




seth



Seth har fått en ny favoritplats, nämligen vår säng. Han brukar sova mellan oss fram tills att vi väcker honom på morgonen. Så himla söt sjusovare. Just nu ligger han intill mig medan jag läser boken ovan. Filmen är super så boken lär vara ännu bättre. Jag har verkligen kommit in i läsandet igen och det är så roligt när man tar sig tid till att försvinna in i böckernas världar. Jag har förresten uppdaterat bloggen ganska mycket på gamla datum i efterhand, så kolla gärna tillbaka i arkivet för att läsa nya saker som har hänt i somras.


ny dagbok



Nu har jag äntligen fått tummarna loss och köpt en inspirerande, vacker dagbok att fylla med alla tankar och ord som flyger omkring i mitt huvud. Det hjälper att få ner allt på papper. Innan skrev jag alltid dagbok men det glöms lätt bort. Bloggen är en slags dagbok i sig. Men nu är det dags att börja igen.


nytt i garderoben



Nytt från i sommar och den senaste veckan. Dags för nya höstskor och färgglada kläder som piggar upp i rusket. Hösten är min absoluta favoritårstid. Jag ser fram emot dimmiga morgnar, soliga dagar med höstlöv i olika färger och regniga dagar när man kan gosa ner sig i soffan framför brasan med en kopp te och en bra bok.


stallet



Idag var jag i stallet för första gången på väldigt länge. Shangris isabellföl är helt underbart. Jag hjälpte till att rykta några av hästarna och pratade med Malin och Lotta innan det var dags att cykla hemåt igen. Det är så mysigt att veta att jag kan komma dit och rida när jag vill och hinner. Finaste stallet någonsin.


två bra saker



Äntligen har vi börjat springa igen och det känns så härligt. Det är dubbelt så roligt när man kan göra det tillsammans och peppa varandra. Jag älskar att vi kan göra allt möjligt ihop. En annan bra sak på sommaren är att hela växthuset fylls med egna tomater, paprikor och gurkor. Supergott och helt naturligt!


hemma hos mamma



Nu har mamma åkt till Hawaii och är borta i två månader. Det är tomt, men jag vet hur lycklig hon är där. Innan hon åkte hade vi en mysig dag hemma i lägenheten då vi satt i soffan och pratade, såg film och åt vattenmelon. Det känns konstigt att inte dela vardagen med familjen på samma sätt som innan, men det är så det blir när man kommer in i vuxenlivet. Om du läser detta mamma; jag saknar dig!!

kräftskiva



När jag kom hem från Kroatien så firade vi med kräftor och en debut på systembolaget med bland annat vår engelska favoritcider. När jag tänker tillbaka på årets sommar så har det varit helt fantastiskt fint. Inte minst våra fem veckor i London. Gud vad jag längtar tillbaka.


en vecka i Kroatien


Jag pussade hejdå till min andra halva, familjen och Sverige.

Efter några timmar kom vi fram till lyxhotellet, det var helt amazing.

I hamnen på ön Hvar.

Godaste frukostbuffén ever med aprikoscrossiant, nybakat bröd, yoghurt och frukt i stora lass.


Till denna utsikten.

Åt fantasikt grillad svärdfisk som blev favoriten.


Och hasselnötsglass i hamnen såklart.


Solade, badade och läste massor vid havet och poolen.

Gick på utflykter inne i lilla staden.

Sen var det dags att resa vidare till Split och ett nytt hotell.



Det var en härlig vecka i solen även fast det var väldigt jobbigt emellanåt också. Längtade mest hem faktiskt. Imorgon ska jag till stallet igen efter några månaders uppehåll. Det ska bli dundermysigt.


18-års middag



Efter att ha förberett och lagat mat i två dagar så var det äntligen dags att bjuda hem släkten och fira Oscars 18-års dag. Det bjöds bland annnat på långgrillad fläsksida och peperonata-gryta inspirerat från Jamie samt en spännande tiramisu som serverades likt växter i en kruka med choklad som skulle likna jord. En underbar kväll med supergod mat och trevligt sällskap.


till farmor och farfar



Idag åkte jag, Malva, Oscar och pappa upp till farmor och farfar vid Bromölla. Vi kastade boll med Malva, gick barfota i gräset, åt farmors goda majs-och blomkålspaj, badade i sjön och lyssnade på historier från förr som alltid. Till och med fega terriern kastade sig i vattnet och jagade vågor. På söndag fyller farmor år, ett stort grattis till dig! 


18 år, sushi och en simrishamnstripp



Idag fyllde min andra halva 18 år och det firades med presenter på morgonen, en underbar tågresa till Simrishamn med Oscars farmor och farfar och sushi och Strongbow på kvällen. Solen sken och himlen höll sig blå hela dagen. Vi besökte Sveriges största bilmuseum, åt kulglass i hamnen och pratade om allt mellan himmel och jord. Det är alltid lika mysigt att träffas och det kunde inte ha blivit en bättre dag. Grattis min älskade man!!


älskade tommarp



Idag har jag varit hemma på Österlen och pysslat med hästarna. Vi schamponerade dom inför kvällens tornerspel på Glimmingehus, så nu skiner dom.



RSS 2.0